Child’s Pose, Calin Peter Netzer

Iraupena: 112m
Urtea: 2013

Duela egun gutxi ikusi nuen Bartzelonako La Central del Raval liburu dendan apal berezi bat, Rafael Chirbes idazle valentziarrari eskainia, aski goiburu egokia zuena, idazlearen mundu literarioa aintzat hartuz gero: “la podredumbre moral”. Baiki, Chirbes maisua da gizakiaren alderik makurrena azalatzen, eta beraz, plazera bezain pairamena da haren irakurketatik jaso ohi duguna. Afixa harekin akordatu naiz Pozitia Copilului/Child’s Pose film errumaniar saritua –Berlingo Urrezko Hartzaren irabazle– ikusi bitartean. Han ere alimaleko ustelkeria morala usaintzen baita zintaren estreinako minututik hondarrekoraino.

Child's Pose

Child’s Pose

Eta bai, hitz bat aukeratzekotan Child’s Pose definitzeko “ustelkeria” litzateke, egunekotasun handiko terminoa bestalde, ustelkeria pertsonal zein soziala. Filmak Cornelia du protagonista, hirurogeietan dagoen emakume azkar bezain menderatzailea. Familia aberats antzeko baten buru da, boterearekin harreman egokiak dituena, baina haren buruhausterik handiena hogeita hamalau urteko Barbu semea du. Auto istripu batean hamalau urteko eta jatorri umileko gaztea harrapatu eta hil du abiada handiegian zihoalako. Child’s Posek, bada, Corneliaren borroka azaltzen digu, Barbu espetxetik libratzeko borroka, alegia.

Hortxe azalduko zaigu miseria moralik handiena. Corneliak ez baitu inolako eskrupulurik haren semearen alde inor erosi, manipulatu edo engainatzeko. Barbuk ere, esan gabe doa, ugari du usteletik. Tipo ezin lotsagabe moduan agertzen zaigu, seko apetatsua, hurkoarekin tirano baten moduan jokatzeko inolako erreparorik ez duena. Izan ere, Calin Peter Netzer zuzendariak ikusleak filmeko pertsonaiak gorrotatzea lortzen du; sekuentzia ez gutxitan –Cornelia eta bere errainarekin duen dialogo bakarkakoa, esaterako– pertsonaiek higuina sortzera irits litezke. Era berean, ordea, eta honakoa da Child’s Poseren indargune askotariko bat, oso sinisgarria suertatzen dira pertsonaia horien erretratua. Haien psikologia pixkanaka joaten da zirriborratzen filman zehar, eta hala, ñabarduraz beterikoa izaten amaitzen du; hain zuzen hain erreala izateagatik suertatzen da hain higuingarri.

Familian lekututako ustelkeria hori, ordea, ez da ustelkeria sozial orokorrago baten zati baino. Poliziak ikusiko ditugu xantaia onartzeko dudakeriarik gabe, ustelkerirako beti prest. Politikariak ikusiko ditugu “gure esku dagoena” egiteko prest. Lekukoa haren kontzientziaren prezioarekin tratua egiteko gertu. Filma, azken batean, Errumaniako gizartearen kontrako ukaldi bortitza baita, nagusikeria eta boterekeriaren salaketa gordina. Gizarte patrialkal matxista agertzen zaigu –Corneliaren ama menderatzailearen figura haren pieza baino ez da izan–, ezberdintasun sozial eta ekonomikoek justiziaren ezein kontzepzioren gainetik agintzen dutela. Neroni eztarria korapilatu bazait, ez dut imajinatu ere egin nahi errumaniar batek zer pentsatuko duen hura ikustean.

Filma gertuko eta erdiko planoz filmatua dago, eskuko kameraz, eta zoomaren erabilera errepikariz –kasu halakoekin mareatzen direnak–. Horrek halako giro ito bat sorrarazten du, munduaren zikinetik gertuago egoteaz bat –nahiz eta, esan bezala, testuingurua diruduna den kasik–. Pelikula in media res hasten da, eta pixkana egiten du gora intentsitatez. Ez da berehala harrapatzen zaituen film horietako bat ziur aski, ezarian kozinatzen dena baizik. Azkeneko ordu erdian sekuentzia gogoangarriek elkarri segitzen diote; azkenekoraino, zeina ustelkeria eta zinismoaren gailurra baita. Nabarmentzekoak dira aktoreen lana, batez ere protagonistarena egiten duen Luminița Gheorghiu-rena, eta zuzendariarena, sekuentzia ugari aski ongi gobernatzeko gaitasuna erakusten baitu.

Zinema aretotik tenteltuta irten nintzela aitortu behar dut, akaso atsekabetuago pozak zoratzen baino. Baina, lagunok, artea, arte gailena, hori ere bada; gorputzaren azken zokorainoko inarrosialdia.

Puntuazioa: 8.7

Sarrera bera Gaur.-n

One comment

  1. Nere postekin loturak: ‘Child’s Pose’, Calin Peter Netzer | Gaur

Utzi erantzun bat

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Aldatu )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Aldatu )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Aldatu )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Aldatu )

Connecting to %s